Міжнародний день світлофора

5 серпня відзначається Міжнародний день світлофора. Цей винахiд став повсякденним предметом нашого користування на вулицях мiст. Звичний для нас  технічний пристрiй пройшов довгий шлях свого становлення  розвитку.

Світлофор — пристрій оптичної сигналізації, призначений для регулювання руху людей, велосипедів, автомобілів і інших учасників дорожнього руху, потягів залізниці і метрополітену, річкових і морських суден.

 Міжнародний день світлофора вiдзначається на честь події, що відбулася в 1914 році. В цей день в американському місті Клівленді з’явився перший автоматичний світлофор.

 Взагалi перший світлофор був винайдений Джеєм Найтом і  встановлений в 1868 році у Лондоні біля будівлі Парламенту задовго до розповсюдження автомобілів. Управлявся він вручну, мав два семафорних крила, а у темний час доби підсвічувався газовим ліхтарем. Світлофор використовувався для полегшення переходу пішоходів через вулицю, а його сигнали призначалися для гужових транспортних засобів. На початку 1869 року ліхтар пристрою вибухнув і поранив поліцейського, що керував світлофором.

 Після цього про світлофор забули майже на 50 років — до 1910 року, коли було розроблено і запатентовано перший автоматичний світлофорний пристрій з ліхтарями двох кольорів.Попередник сучасних пристроїв був встановлений 5 серпня 1914 року в США у місті Клівленд. Американська світлофорна компанія встановила на перехресті 105-ї вулиці і авеню Евкліда чотири електричні світлофори конструкції Джеймса Годжа. Вони мали червоний і зелений сигнал, а при перемиканні видавали звуковий сигнал. Системою керував поліцейській, який сидів у скляній будці на перехресті.

 У 1920 році трибарвні світлофори з використанням жовтого сигналу були встановлені в Детройті (штат Мічіган, США) і Нью-Йорку. Авторами винаходів були поліцейський Вільям Потс і Джон Ф. Гаріс.

 У Європі аналогічні світлофори були встановлені в 1922 році в Парижі, а також у Гамбурзі. А в Англії — в 1927 році в місті Вулвергемптон.

 В Україні перший світлофор встановлений у 1936 році у Харкові. На сьогодні у нашій країні налічується майже 4,5 тисячі світлофорних об`єктів, за допомогою яких здійснюється регулювання дорожнього руху.

Цікаві факти про світлофор:

  • Чи знаєте Ви, для чого була встановлена строга послідовність сигналів світлофора за кольорами – червоний зверху, жовтий посередині, зелений внизу? Це зроблено для того, щоб люди, які страждають такою хворобою, як діхромазія, і здатні розрізнити тільки яскраві кольори і деякі відтінки, змогли спокійно перейти вулицю без ризику для життя. Крім того, серед таких хворих зустрічаються люди, сліпі на зелений і червоний колір, тому сучасні світлофори мають помаранчевий відтінок червоного сигналу і синій відтінок зеленого.
  • Не у всіх країнах «очі» у світлофора стандартних кольорів: червоного, жовтого та зеленого. Наприклад, в Японії спочатку використовували  пристрої, що дозволяють рухатися за допомогою синього, а не зеленого сигналу. Проте в результаті досліджень було з’ясовано, що краще людським зором все-таки сприймається зелений відтінок, тому сьогодні на вулицях країни  роль електронного постового виконують класичні світлофори.
  • Кожен школяр в курсі: на червоний колір світлофора йти/їхати не можна. А ось на водіїв автотранспорту у столиці Бразилії Ріо-де-Жанейро дане правило з 22.00 до 5.00 не поширюється: вони спокійнісінько можуть ігнорувати застережливий сигнал. Ця міра введена владою через підвищену криміногенну обстановку.
  • Столиця Німеччини теж виділилась в «світлофорному» середовищі. Берлін примітний тим, що там є регулюючий пристрій, що показує 13 сигналів замість звичайних трьох-двох! Орієнтуватися на свідчення подібного світлофора і водіям, і пішоходам дуже важко.
  • У Кореї світлофори з’явилися кілька років назад – до цього роль електронного пристрою виконували дівчата, якi регулювали рух. Подібного немає і не було ні в одній країні світу. Тому корейські постові жіночої статі вважалися однією з визначних пам’яток КНДР.
  • В честь  свiтофора встановлено два памятники. Один в Лондонi Великобританiя), iнший – у Новосибрську (Росiя)
  • Жителі великих міст витрачають приблизно 6 місяців свого життя на очікування зеленого світла світлофорів. 
  • В американському місті Сіракузи, штат Нью-Йорк, розташований квартал Тіпперері Хілл, населений переважно нащадками ірландських іммігрантів. Тут знаходиться єдиний в світі світлофор, у якого зелений сигнал вгорі, а червоний – внизу. Коли традиційний світлофор був вперше встановлений в 1925 році, діти стали вибивати в ньому скло, тому що зелений колір, який символізує Ірландію, знаходився під британським червоним. Через три роки очільники міста здалися і вирішили назавжди зафіксувати на цьому світлофорі зворотне розташування сигналів.
  • У Празі є прохід між будинками шириною 70 сантиметрів, в якому висить справжній світлофор. Але працює він не для машин, а для того, щоб перехожі, які йдуть з різних кінців вулиці, не наштовхнулися один на одного.
  • Крм автомобільного свiтлофора iснує  свiтлофор для пiшоходiв, свiтлофор для велсипедистiв, трамвайний свiтлофор, залізничний світлофор та  рiчковий.
  • Трамвайні світлофорипризначені для регулювання руху трамваїв. Зазвичай встановлюються перед ділянками з обмеженою видимістю, перед затяжними підйомами, спусками, на в’їзді або виїзді трамвайних депо. Зазвичай трамвайні світлофори мають 2 сигнали: червоний і зелений. Дія трамвайних світлофорів поширюється тільки на трамваї.
  • Залізничні світлофори призначені для регулювання руху поїздів. Також світлофори або додаткові світлові покажчики можуть інформувати машиніста про маршрут.
  • Річкові світлофори призначені для регулювання руху річкових суден. В основному використовуються для регулювання проходу суден через шлюзи. Такі світлофори мають сигнали 2-х кольорів – червоного і зеленого.

Підготовлено за матеріалами http://slavutichlib.com.ua

Categories: